Wilt u de ergonomie van uw kantoor verbeteren? Lees eerst ons advies

Ergonomie is de wetenschap, die zich bezighoudt met het optimaliseren van werkomstandigheden voor de mens. Een goede werkplek verhoogt het werkplezier en daarmee productiviteit en creativiteit. Om de ergonomie in een kantoor te verbeteren, wordt vaak in de eerste plaats gedacht aan de fysieke aspecten, zoals op maat afgestelde bureaus en bureaustoelen of een speciaal ontwerp voor muis, toetsenbord en beeldscherm. Dit is maar een onderdeel van de ergonomische omstandigheden die bepalen of er op het kantoor een aangename en inspirerende sfeer heerst. Geluid, licht, binnenklimaat en communicatie dragen evenzeer bij aan een al dan niet prettige werkomgeving. Bij het ontwerpen en de realisatie van een optimale kantoorinrichting houden wij met al deze aspecten rekening. Wilt u weten hoe? Lees dan verder.

Bel: 040 2120531

Aspecten die de ergonomie van uw kantoor kunnen verbeteren

De ergonomie kent verschillende vakgebieden. Allereerst dus de fysieke ergonomie, die zich bezighoudt met de relatie tussen de mens en de gereedschappen waarmee gewerkt moet worden. Voor een kantoor zijn dit in de eerste plaats het meubilair. Muis, toetsenbord en beeldscherm kunnen als kantoorgereedschap worden gezien, maar ook pennen, scharen, nietmachines, perforators en dergelijk behoren hiertoe. Een goede inrichting van de werkplek met al deze gereedschappen is belangrijk voor een goed functioneren.

Kantoorinrichting verbeterd met ergonomische kantoormeubelen en zonwering

Dan is er de cognitieve ergonomie, de mentale interactie tussen mens en product. Naarmate producten complexer worden, wordt het moeilijker deze te begrijpen en de benodigde interactieve handelingen te onthouden. In een kantoorsituatie valt dan te denken aan de diverse apparatuur waarmee gewerkt moet worden, zoals printers, scanners of kopieerapparaten, maar ook computerprogramma's. Goede handleidingen op de juiste plek dragen ertoe bij dat uw medewerkers zich snel op hun gemak voelen bij de bediening van deze apparaten.

Tot slot is er de organisatorische ergonomie, die zich voornamelijk richt op de omgevingsfactoren. Daaronder vallen een goede akoestiek om geluidsoverlast te voorkomen, adequaat licht in de verschillende kantoorruimtes en een aangename temperatuur en luchtvochtigheid. Ook een doelgerichte opstelling van gedeelde apparatuur, zodat deze voor iedereen gemakkelijk bereikbaar is zonder anderen te storen, is een onderdeel van de organisatorische ergonomie, evenals een goede communicatie tussen uw medewerkers onderling en met u, dit voor een soepel overleg over taakverdeling en samenwerking.

Totaal Kantoorinrichting kan u helpen de ergonomie in uw kantoor te verbeteren

Wij komen graag bij u langs om de problemen te inventariseren en u advies te geven over de te nemen maatregelen. Dat houdt zeker niet in dat u meteen uw hele kantoorinrichting moet renoveren, want vaak volstaan een paar simpele ingrepen al, zodat de kosten zeer beperkt kunnen blijven. Het aanbrengen van speciale wandbekleding kan de akoestiek al aanmerkelijk verbeteren. Het verplaatsen of creëren van een kopieer- en printruimte kan de efficiëntie vergroten, dit om maar een paar voorbeelden te noemen.

Twijfelt u over enig aspect van de ergonomie in uw kantoor en wilt u weten of en hoe deze valt te verbeteren? Wacht dan niet langer en neem contact met ons op voor een vrijblijvend advies. U vindt ons in Eindhoven en wij werken door heel Noord-Brabant en hebben reeds vele tevreden klanten in bijvoorbeeld Breda, Den Bosch, Tilburg, Nuenen en Asten, maar ook in plaatsen als Roermond, Venlo en Weert in de provincie Limburg. Niet alleen in de regio Brabant, ook elders in het land staan wij voor u klaar!